Under hennes nio år som språkrör ökade Miljöpartiets popularitet, medlemsantal och väljarstöd och hon var en starkt bidragande orsak till att Miljöpartiet 2010 gjorde sitt bästa val någonsin. Nu arbetar Maria med att skriva, föreläsa, tala och debattera om allt från ledarskap till politik. Och en hel del annat. Sedan våren 2017 arbetar Maria på Miltton och utsågs våren 2020 till vd för Miltton Europe.
Maria är särskilt engagerad inom miljö- och klimatpolitiken, småföretagarfrågor, skolpolitik och frågor som rör öppenhet och mångfald. Hon har turnerat på universitet och högskolor med två olika föreläsningar om klimatpolitik. Maria har sedan bokdebuten 2010 med ”Den Nya Gröna Vågen” medverkat på antologier och utgav under sommaren 2014 även ”Vad är miljö och 100 andra jätteviktiga frågor”.
Maria är erkänt duktig som moderator och anlitas även för föreläsningar, tal, debatter, seminarier, krönikörsjobb och andra skrivuppdrag. Maria är en väldigt uppskattad föreläsare som med stort engagemang och målande erfarenheter från sitt liv inspirerar till både eftertanke och handling.
Föreläsningar
Klimatneutral, vad är det? Vad betyder det för oss om Sverige, Norden och EU ska bli klimatneutrala?
Maria pratar om vad som kommer krävas inom politik, näringsliv och samhälle när klimatfrågan och andra stora hållbarhetsfrågor ska tacklas det närmaste decenniet. De globala hållbarhetsmålen tar sikte på 2030. EU ska bli klimatneutralt 2050 och Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdssamhällen. Målen är satta, men vad innebär de egentligen i praktiken? Maria pratar inspirerande om hur företag, organisationer och samhället i stort kan bidra till den omställning som krävs. Hon ger exempel på tekniska framsteg, företag som ligger i framkant och förändrade konsumtionsmönster som driver utvecklingen framåt. Hon lyfter fram hur politiken i EU och i Sverige kan komma att förändras för att nå målen och knuffa företagen i rätt riktning.
Miljö och företagande
Allt fler företag intresserar sig för miljö- och hållbarhetsfrågor. De vill förändra men det är svårt. Vad krävs för att bryta konservatismen, både vår egen och våra medarbetares? Vad har andra företag gjort för att lyckas? Maria pratar om varför vi behöver förändra, om framtidens utmaningar och om hur vi behöver förändra attityd för att våga ta stegen som krävs mot ett mer hållbart företagande.
Retorik
För att nå fram med ditt budskap är det viktigt att tala så du blir lyssnad på. Du behöver bryta mot människors förväntningar och krossa deras fördomar om dig själv, ditt företag, din bransch eller vad det än må vara som ligger i vägen för att dem ska ta emot ditt budskap. Det räcker inte att bara tänka ut smarta budskap eller använda en på pappret retoriskt skicklig kommunikation. Maria talar utifrån sina egna erfarenheter om retorik, på ett sätt som inte följer de gamla vanliga läroböckerna.
Maria föreläser också om många andra ämnen, utifrån kundernas önskemål.
Lyssna på Marias sommarprat i P1 från 2011 här.